دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲
۱۳۹ بازديد
۰ ۰

اگرچه بازار سکه و ارز همیشه مورد توجه بوده است، اما این بازار با توجه به نوسانات و التهابات بازار بسیار تغییر پذیر است. یکی از مهم‌ترین مواردی که در بازار سکه تاثیر مستقیم دارد، قیمت ارز در ایران است. در طی چند سال اخیر شاهد بودیم که با افزایش قیمت ارز و دلار در ایران، قیمت سکه تیز با افزایش بسیاری همراه بوده است و این موضوع، این بازار را برای سرمایه گذاری بازاری پر ریسک کرده است.

با این حال، باید توجه داشته باشید که سرمایه گذاری روی طلا و سکه می‌تواند اقتصاد کشور را دچار اختلال کند. در حالی که در اقتصاد پویا سود سرمایه باید از چرخش سرمایه در کارخانه‌ها ناشی شود، این اقتصاد بیمار است که سرمایه گذاری روی طلای دست دوم و سکه را به یک سرمایه گذاری پرطرفدار تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید : خرید دستبند طلا

مزایای خرید سکه شامل موارد زیر می‌شود:

قابلیت نقد شدن بالا

سکه نیز مانند طلای دست دوم به هیچ عنوان نفروخته باقی نمی‌ماند. خرید و فروش سکه در ایران به میزانی افزایش پیدا کرده است، که به راحتی می‌توان در هر زمان آن را فروخت و تبدیل به پول نقد کرد.

بازدهی بالا در سود

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است مردم به خرید و فروش سکه روی آورند، این است که این کالا به خوبی می‌تواند میزان بازدهی سود خوبی داشته باشد خرید سکه نیاز به سرمایه میلیاردی ندارد و نیازی نیست هزینه خرید خانه را برای خرید سکه بگذارید. شما می‌توانید با خرید سکه یک گرمی و ربع سکه، سرمایه گذاری خود را آغاز کنید و به مرور زمان آن را افزایش دهید.

تقلب کمتر در سکه‌های وکیوم شده

خرید سکه به صورت وکیوم شده و زیر نظر بانک مرکزی، می‌تواند میزان خرید سکه تقلبی را کاهش دهد و مطمئن باشید که کالایی که می‌خرید اصل است. این مزیت نسبت به طلای دست دوم، مزیت خوبی است و خیال خریدار را نسبت به آنچه می‌خرد مطمئن می‌کند. البته که خرید طلای دست دوم از جای مطمئن هیچ‌گونه نگرانی برای خریدار به وجود نمی‌آورد.

اما با این حال، بازار سکه مانند دیگر بازارهای سرمایه گذاری معایبی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

نگهداری

نوسان بسیار

بازار سکه و قیمت آن ارتباط مستقیمی با نوسانات بازار ارز و طلا دارد. حتی قیمت سکه در بازار ایران تاثیرپذیری بسیاری از شرایط سیاسی و اقتصادی ایران و جهان دارد. بنابراین ریسک خرید سکه با توجه به میزان بالای تحولات در جهان بسیار بالاست و ممکن است با خبری قیمت آن کاهش پیدا کند.

محدودیت در خرید

خرید سکه برخلاف خرید طلا دست دوم با محدودیت مواجه است و شخصی که قصد سرمایه گذاری دارد، نمی‌تواند به صورت یکباره و تعداد زیاد سکه خریداری کند. این در حالی است که خرید طلای دست دوم محدودیتی در خرید ندارد و می‌توانید مناسب بودجه‌ای که دارید طلای دست دوم خریداری کنید.

منبع : مجله طلا و جواهر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.