یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰۳
۶۱۱ بازديد
۰ ۰

تعداد کمی از نوزادان تازه متولد شده شبیه برندگان مسابقات زیبای هستند که هیچ جای تعجبی ندارد. اما واقعا طبیعی است که سر نوزاد گوشه دار باشد یا …

سر

اگر به صورت طبیعی زایمان کرده اید ممکن است به سر نوزاد نگاه کرده باشید. واقعاً سر نوزاد به نسبت بقیه بدنش بزرگ تر است. سر نوزادتان قدری بد شکل و یا گوشه دار به نظر می رسد. این ریخته گری نام دارد و در نوزادانی که از طریق واکیوم در طول زایمان استفاده شده است به وجود می آید. در عرض یک یا دو هفته همه چیز به شکل قبل باز می گردد.

نوزادان سزارینی سرهای زیبا و گردی دارند چون موقع زایمان از واکیوم استفاده نشده و صورت هایشان مثل نوزادان طبیعی نیست.

قسمت نرم روی سر نوزاد ملاج نام دارد که شبیه الماس است و حفره روی جمجه ی نوزاد است که با لایه ی ضخیمی پوشیده شده است. اسن حفذه یکی در جلو و یکی در عقب سر وجود دارد که به نوزاد کمک می کند تا راحت تر از واژن عبور کند و همچنین به رشد سریع مغز کمک می کند.

ملاج عقب تا زمانی که کودک شش ماهه شود بسته می شود و ملاج جلوتا زمانی که کودک یک ساله یا حتی دوساله شود بسته می شود.

دست ها و پاها

بعد از ۹ ماه وضعیت جنینی، زمان می برد تا نوزاد حالت باز پیدا کند، که معمولاً یک تا دو هفته زمان می برد. تا موقع راه رفتن همچنان شکل کمان به نظر می رسد. بعضی نوزادان در قنداق احساس آرامش پیدا می کنند زیرا که وضعیت جنینی را برایشان شبیه سازی می کند.

ناحیه تناسلی و پستان ها

این قسمت بعد از تولد ورم کرده است. این به علت ترشح زیاد هورمون ها قبل از تولد می باشد. یک مایع شیر مانند نیز ممکن است از پستان هایش بیاید. آن ها را فشار ندهید. آن بی خطر است و خودش خوب می شود. دخترها نیز ممکن است مقداری ترشح سفید یا رنگ جزئی خون از مخاط واژن داشته باشد. که همه ی این ها در هفته های اول ناپدید می شود.

مو

موهای اولیه نوزاد ربطی به آن چه در آخر خواهد شد ندارد. مثلاً ممکن است یک نوزاد با موهای پر پشت قسمتی از این موها را بین چند هفته تا چند ماه از دست بدهد. این به آن علت است که نوزادان اکثر اوقات روی کمر می خوابند.

نگران نباشید. موها برمی گردند چر چه ممکن است مثل روز اول خود نباشند.

چشم ها

بیشتر نوزادان هندو اروپایی با چشم های آبی خاکستری به دنیا می آیند که از چند ماه تا چند سال طول می کشد تا به رنگ اصلی خود در بیایند. بسیاری از نوزادان اسپانیایی، آسیایی، آمریکایی و آفریقایی چشم های قهوه ای خاکستری تیره دارند که تغییر چشم گیری نخواهند داشت. اما بعضی موارد با رنگ چشم فندقی تا زمانی که کودک نه ماهه چشم ها خواهند داشت

برای مطالعه بیشتر : رشد کودک هجده ماهه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.