شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳
۴۳۰ بازديد
۰ ۰

سن : کودک یک ماهه تا کودک یک ساله

ریفلاکس نوزادان یا (Infant reflux) زمانی اتفاق می‌افتند که محتویات معده نوزاد، به درون مری و حلق باز می‌گردد. که به طور خلاصه به آن ریفلاکس معدی-مری یا (GERD) اطلاق می‌شود.

این بیماری به ندرت جدی است و جایی برای نگرانی ندارد زیرا در حالت عادی با بزرگتر شدن نوزاد کم کم دیگر نوزاد دچار ریفلاکس نخواهد شد. تا زمانی که کودک هجده ماهه  میشود ممکن است چند بار در روز به این حالت دچار شود.

ریفلاکس نوزادان چندین بار در روز حتی برای نوزادان سالم نیز اتفاق می‌افتد. تا زمانی که کودک شما تغذیه مناسب، رشد کافی و در نتیجه سلامتی بالایی داشته باشد ریفلاکس جای هیچ نگرانی نخواهد داشت.

به ندرت، ریفلاکس در نوزادان می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی مانند آلرژی، وجود انسداد در دستگاه گوارش یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) باشد.

علائم

رفلاکس نوزادان به طور کلی علت نگرانی نیست. این بسیار غیر معمول است که محتویات معده به اندازه کافی اسیدی برای تحریک گلو یا مری و ایجاد علائم و نشانه ها باشد.

علل ریفلاکس نوزادان

مابین مری و معده درست در محل اتصال آن ها به یکدیگر یک اسفنکتر یا ساختار شبیه به اسفنکتر وجود دارد که هنوز کامل نشده است (مثل چیزی که در بزرگسالان وجود دارد). مدتی طول خواهد کشید تا این ساختار به تکامل برسد و تا آن موقع بروز ریفلاکس طبیعی است. عوامل ایجاد کننده ریفلاکس در نوزادان رایج هستند. و اغلب نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. زیرا به نظر یک امر طبیعی است. برخی از عواملی که باعث بروز ریفلاکس و بالا آوردن در نوزادان می‌شود عبارتند از:

خواب بیش از حد در نوزادان (که اجتناب ناپذیر است)

رژیم غذایی تقریبا کاملا مایع

تولد زودتر از ۹ ماه کامل

شخیص

پزشک علایم حیاتی نوزاد را بررسی می کند. یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از تاریخچه پزشکی نوزاد و تاریخچه خانوادگی او سوالاتی میرسد. اگر علایمی مثل تاخیر در رشد یا لاغر شدن و ضعف در نوزاد دیده شود شاید لازم باشد راه کارهایی برای بهبود وضعیت نوزاد در نظر فته شود.

درمان

ریفلاکس نوزادان معمولا بعد از مدتی به صورت خودبه‌خود بهبود پیدا می کند. اما چنانچه دیرتر از حد موقع بهبود یافت و یا برای کنترل عوارض میتوانید اقداما زیر را انجام دهید:

دادن کودک کوچکتر، تغذیه بیشتر و مکرر.

قطع غذا برای خرد کردن کودک شما.

نگه داشتن نوزاد خود را به طور قائمه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از تغذیه.

اگر کودک شما آلرژی داشته باشد، شیر دادن به محصولات شیری، گوشت گاو یا تخم مرغ از رژیم غذایی خود را از بین ببرد.

تعویض نوع فرمولی که کودک خود را تغذیه می کنید.

بیشتر بدانیم :

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.